Flight Centre Travel Group
27 Feb
27Feb

(Pressemelding) Geopolitisk risiko, bærekraft og kunstig intelligens - dette er noen av trendene som Jo Lloyd fra FCM Consulting spår vil prege forretningsreiser i 2025, når selskaper skal navigere i nye utfordringer.

Flyplasskorridor med mennesker

Det blir spådd nye utfordringer for forretningsreisende i 2025 (foto: Flight Centre Travel Group).

Et nytt år markerer en ny mulighet til å forutse det nye årets reisetrender. Jo Lloyd, Global Head of Customer Management and Consulting i FCM Consulting, har tatt en titt i krystallkulen og spår følgende reisetrender for 2025 når det gjelder forretningsreiser.

Geopolitisk ustabilitet og risiko

Verden blir verken enklere eller mer stabil, og den geopolitiske risikoen fortsetter i 2025. Dette gjelder både cybertrusler så vel som politiske og sikkerhetsmessige utfordringer, som alle påvirker både sikkerheten til reisende og beskyttelsen av dataene deres.

For ledere har det blitt avgjørende å sikre at selskapets retningslinjer blir fulgt, at de vet hvor ansatte er, og at de har en prosedyre på plass i tilfelle kriser. Det fører trolig til nye arbeidsmetoder som muliggjør større smidighet i programstyringen. Evnen til raskt og effektivt å svare på utfordringer og administrere en berørt arbeidsstyrke underveis er en kritisk faktor for et reiseprogram. 

CSR med fokus på bærekraft

Det kommer fortsatt til å være et sterkt fokus på CSR i 2025. Her må virksomhetene se på hvor og hvordan forretningsreisene deres kan bidra til virksomhetens bærekraftige mål. Dette gjelder spesielt i EU med implementeringen av det nye CSRD-regelverket. I bunn og grunn betyr dette at bedriftsreiseprogrammer skal passe inn i selskapets overordnede strategier og ikke eksistere som en isolert løsning utformet utelukkende for reiser. Det blir større fokus på å synliggjøre data, måle og kontrollere dem for å redusere det miljømessige fotavtrykket ved reiser. Noen forretningsambisjoner kan oppfylles gjennom bruk av etterspørselsstyring og reduksjon av unødvendige reiser. 

I tillegg kommer den menneskelige dimensjonen. Reiser kan være en belastning for ansatte som reiser mye. Det er ikke alltid en fornøyelse å være forretningsreisende med forsinkelser, kort tid ved flybytte og uregelmessige arbeidstider. Ledere må finne balansen mellom kostnader, reiseutgifter og innvirkning på medarbeiderne, siden det kommer til å bli mer fokus på dette.

Kunstig intelligens

Ingen liste over trender er komplett uten å nevne KI. Kunstig intelligens blomstrer i bransjen, men både bedrifter og leverandører prøver fremdeles å finne ut hvordan de best kan utnytte teknologien. Det forventes at KI i 2025 kommer til å skape mer personlige reiseopplevelser og styrke kundelojaliteten blant leverandører som klarer å implementere det effektivt.

I tillegg kan KI-teknologi øke effektiviteten gjennom automatisk ombooking, lokalisering av reisende og raskere respons i krisesituasjoner. Dette både beskytter mot juridisk ansvar og forbedrer den reisendes opplevelse i stressende situasjoner.

Imidlertid innebærer KI også nye risikoer, ettersom selskaper må være klar over hvilke plattformer leverandørene deres bruker for maskinlæring, for å unngå at sensitiv informasjon deles offentlig.

Lojalitetsprogrammer som en trussel

De tidligere nevnte tendensene legger vekt på retningslinjer for reiser og ansvarsforhold, der overvåking og sporing av reisendes atferd gjør reiseprogrammet effektivt. Lojalitetsprogrammer som gir direkte tilbud til reisende, fjerner fokuset fra retningslinjer for reiser og ansvarsspørsmål. Disse utgjør en betydelig risiko for et administrert reiseprogram, ettersom reiseledere og bedrifter risikerer å miste oversikten over reisende. Mange bedrifter har i dag effektive utgiftssystemer som kan identifisere utgifter, men som ikke nødvendigvis viser reisendes posisjon i krisesituasjoner. Dette skaper problemer fra et ansvarsperspektiv.

Bedrifter må derfor finne løsninger som skaper oversikt - også ved reiser utenfor offisielle systemer. Metoder for dette finnes allerede, men siden de ofte avslører manglende overholdelse av retningslinjene, brukes de sjelden.

Verdien av et styrt reiseprogram

Med større åpenhet i reisekostnader og -innhold vil bedrifter i økende grad overveie behovet for reiseprogrammer. Det tidligere fokuset på kostnadsbesparelser vil skifte til sikkerhet, tilgang til sanntidsdata og effektiv styring av reiseutgifter.

Diskusjonene vil variere fra selskap til selskap, avhengig av deres interne kultur, retningslinjer for reiser og formålet med reiseaktivitetene. Men kjernen i det vil alltid være å sikre de reisendes sikkerhet - og gjøre det på en mest mulig kostnadseffektiv måte.

Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.