(Pressemelding) Det nasjonale turistkontoret i Tyskland (GNTB) lanserer nå sin første AI-influenser, Emma, for å promotere landet som reisemål over hele verden. Emma er designet for å inspirere potensielle tilreisende med forslag til autentiske ferieopplevelser i Tyskland.
Et AI-generert bilde av Emma i Berlin (foto: GNTB).
Emma er en moderne Berlin-beboer i midten av 30-årene som føler seg like hjemme i det digitale som i den virkelige verden. Som en lidenskapelig reisende og teknologientusiast deler hun sin inngående kunnskap om Tyskland på sin Instagram-profil, @EmmaTravelsGermany. Her inspirerer hun sine følgere, veileder dem på deres reiser, og deler personlige opplevelser på en morsom og informativ måte.
Men Emma er også noe annet: Hun er et AI-generert "digitalt menneske". Takket være avanserte læringsalgoritmer kan hun interagere med sine følgere i et chat-format på over 20 språk. AI-assistenten har tilgang til all informasjon på germany.travel, og fra utgangen av året vil Emma også kunne dele sanntidsdata fra GNTB sine databaser.
I fremtiden skal ikke Emma bare være en informasjonskilde, men også en personlig reiseplanlegger som kan skreddersy reiser etter hver enkelt brukers ønsker, forklarer Petra Hedorfer, administrerende direktør i GNTB.
– Kunstig intelligens er et uvurderlig verktøy som gir oss mulighet til å styrke vår merkevarekommunikasjon ytterligere. Emma skal fungere som en inspirator og vil samarbeide med vårt eksisterende influensernettverk, og på sikt også bidra som reiseplanlegger, sier Hedorfer.
– Sammen med våre tradisjonelle influensere nådde vi ut til hele 148 millioner mennesker på sosiale medier i fjor. Vår nye AI-løsning utfyller dette arbeidet og gjør det enklere for folk å skreddersy sin optimale feriereise til Tyskland, sier administrerende direktør i GNTB.
Emma er skapt i samarbeid med byrået Startup Creator, som har brukt den siste teknologien utviklingen av løsningen.
GNTB bruker allerede AI på mange områder, så som i samarbeid med den internasjonale reiselivsbransjen, i kundekommunikasjon og i markedsføring. Mer enn en halv million maskinlesbare datasett om turistattraksjoner, turer og arrangementer – samt infrastrukturdata – er allerede tilgjengelige i GNTBs kunnskapsbase. Disse dataene forbedrer synligheten av Tysklands reisetilbud på internasjonale onlineplattformer.
Siden 2020 har også en AI-drevet chatbot vært tilgjengelig for å svare på kundespørsmål på GNTBs nettside. AI-verktøy brukes dessuten til å utvikle og implementere en lang rekke digitale markedsføringsløsninger, inkludert generering av innhold som bilder, videoer og tekster, samt oversetting til ulike språk. For å gi reisende en enda bedre opplevelse har man også lenge jobbet med ulike mulighetene innen teknologier som virtual reality, augmented reality og smarthøyttalerapplikasjoner.