1964 var et viktig år for de nordiske markedene. I tillegg til opprettelsen av det Spanske Turist kontoret i Oslo, ble det også etablert kontorer i København og Helsinki (fotokilde: Spanias Ambassade Turistavdelingen)
(ANTOR) Spanias Turistkontor sitt første kontor lå i Stortingsgata 10 i Oslo. Selv om vi i dag holder til i samme nabolag, i Arbinsgate 2, har mye endret seg på disse årene. I de første tiårene var kontorets hovedoppgave å gi informasjon om sol- og sommerreisemålene til feriehungrige nordmenn. I løpet av årenes gang har kontorets aktiviteter endret seg litt etter litt og blitt mer aktive og med fokus på direkte markedsføring og innhenting av informasjon fra markedet.
Et viktig øyeblikk var 1983. Da ble logoen vår, Miró-logoen, skapt. I fjor feiret vi 40-årsjubileum for denne. Det var den første logoen som ble laget spesielt for å fremme et lands image og er utvilsomt den mest populære og mest kjente turistlogoen i verden. Bare det at den ikke har endret seg i det hele tatt på alle disse årene, er bevis nok på dette!
Det var også på denne tiden at de "moderne" reklamekampanjene begynte. Fra den første, den berømte "Everything under the sun", via den banebrytende "Spain marks" til dagens «You deserve Spain». I løpet av disse årene har Spania gått fra å ta imot 10,5 millioner turister til å nå 85 millioner turister i 2023, hvorav 1,37 millioner av sistnevnte var nordmenn.
Men det er én ting som ikke har endret seg og det er vårt ønske om å jobbe i det norske markedet for at hvert eneste besøk i Spania blir uforglemmelig. I den anledning vil vi gjerne takke alle nordmenn som i årenes løp har valgt Spania som deres utvalgte destinasjon.