Tor Kjølberg
19 Feb
19Feb

Kroatia er kjent for sin vakre kystlinje og historiske byer, men er i løpet av tre år blitt et dyrt reisemål. Prisene har steget hurtigere enn i Hellas, Spania og Italia, og både turistnæringen og næringslivet frykter at reisende velger rimeligere reisemål.

I løpet av tre år har prisene for turister i Kroatia steget med cirka 50 prosent, mens prisene i andre Middelhavsland har økt mellom 15 og 20 prosent. Turistinntektene i Kroatia sank med 0,7 prosent I forrige høysesong sammenlignet med året før.

Statsminister Andrej Plenković sier nå at konkurransedyktige priser er nøkkelen til en stabil turistnæring, mens hotellnæringen skylder på inflasjon og lønnsforhøyelser. Det er imidlertid overnattinger som presser prisene opp og får turistene til å bruke mindre penger i landet.

Bilde av Veljko Ostojic i Den kroatiske turistforeningen

Veljko Ostojić i Den Kroatiske Turistforeningen (foto: Den Kroatiske Turistforeningen).

Veljko Ostojić i Den Kroatiske Turistforeningen påstår derimot at inntektene I hotellnæringen har sunket fordi kostnadene har steget mer enn inntektene. Han legger til at hotellprisene I Kroatia bare steg med 1,9 prosent I fjor, mens prisene i andre Middelhavsland hadde 4,5 prosent økning. 

Innbyggerne i Kroatia rammes også av prisøkningene. En forening ved navn «Hey, inspector» lanserte sin første boikottkampanje i januar og har som mål at fredager skal bli en generell boikottdag for shopping.

Bilde av person i butikk i foreningen Hey Inspector

Hey Inspector (foto: HINA / Baldo Marunčić).

Dette tiltaket begrenser seg ikke til Kroatia, men har også spredt seg til andre land som Bosnia-Herzegovina, Montenegro, Serbia and Nord-Makedonia, hvor lignende protester allerede er igangsatt eller er under planlegging.

Det er hovedsakelig turister fra Tyskland, Tsjekkia, Østerrike og Italia som svikter. Men allikevel har Kroatia registrert fire prosent økning i antall turister (mer enn 21,3 millioner) og en prosent økning i overnattinger (mer enn 108,7 millioner) i 2024, ifølge landets turist- og sportsmyndigheter. 

Kristjan Staničić, direktør for the Croatian Tourist Board sier at mange reisende nå er opptatt av å få mest mulig ut av pengene sine. Hans analyser viser at for to tredjedeler av Kroatias hovedmarkeder er det kostnadene som er den viktigste faktoren for å hva reisende velger som reisemål. 

Finansminister Marko Primorac kritiserer bransjen for at den har økt prisene for mye. Han mener at den “har gått av skaftet”. 

«Leieprisene er også et viktig poeng i Kroatia. 92 prosent av befolkningen eier sin egen bolig mens for dem som ikke gjør det, øker leieprisene hurtig. «For leietakere blir situasjonen mer utfordrende. Tilgjengeligheten på boliger og høye leiepriser skaper et stramt marked, spesielt i turistdrevne økonomier, og Kroatia er intet unntak. Behovet for utenlandsk arbeidskraft driver
også opp leieprisene og gjør det vanskelig for lavinntekts husholdninger å få råd til tak over hodet,» skriver Croatia Week. 

Den Kroatiske Forening for Familieboliger er også bekymret, og peker på høy provisjon hos de internasjonale bestillingsplattformene. Noen næringstopper mener nå at et nasjonalt booking-system burde etableres for å redusere avhengigheten av internasjonale plattformer.

Crikvenica Riviera i Kroatia fra oven

Romantiske Crikvenica Riviera (foto: Visit Croatia).

Romantiske Crikvenica Riviera I Kroatia er et populært turistområde I Kroatia. Men allerede i fjor registrerte næringen en nedgang av turister der på grunn av økte kostnader. 

Turistminister Tonči Glavina er klar over problemet og kaller 2025 et viktig år for at Kroatia skal bli mer konkurransedyktig på pris. Han misliker tanken på en turistboikott, men innrømmer at prisene burde ned for å holde antallet turister oppe. 

Hvis ikke Kroatia blir mer overkommelig for turistene kan det miste sin posisjon i Middelhavsmarkedet. Myndighetene og turistnæringen er nødt til å opprettholde kvalitet samtidig som prisene må være konkurransedyktige for både internasjonale og nasjonale reisende. Kroatia priser seg ut som turistnasjon

Rapport av Tor Kjølberg, ansvarlig redaktør Daily Scandinavian

Forsidebilde: Dubrovnik fra Wikipedia


Kommentarer
* E-posten vil ikke bli publisert på hjemmesiden.