(ANTOR) 4. mars åpner den offisielle reiselivsorganisasjonen for Japan, Japan National Tourism Organization (JNTO), sitt første kontor på det nordiske markedet - sentralt i Stockholm. Dette skjer i kjølvannet av en økende interesse for Japan som reisemål blant nordiske turister.
Utsikt mot Mt. Fiji (fotokilde: JNTO)
«De siste årene har vi opplevd en jevn økning i antall besøkende fra Norge, Danmark, Sverige og Finland i Japan. Fra vårt nye kontor i Stockholm vil vi jobbe for å styrke interessen ytterligere og tiltrekke enda flere nordiske turister til Japan. Innen 2030 forventer Japan å ha 60 millioner besøkende, tilsvarende et årlig forbruk på 15 billioner JPY. «Det nordiske markedet er av høy prioritet for å nå dette målet», sier Executive Director Kana Wakabayashi i Japan National Tourism Organization (JNTO) i Stockholm.
I 2023 besøkte 113 000 nordiske reisende Japan, noe som nesten er på nivå med det pre pandemiske besøkstallet på 141 004 i 2019. Landet er spesielt kjent for sin enorme variasjon - fra tropiske paradisøyer i sør til verdens muligens beste skiopplevelser i nord. Japan har alt fra futuristiske metropoler, ikoniske parker og moderne kunst til tradisjonelle landsbyer, århundregamle pilegrimsruter og historiske templer. For ikke å snakke om den fascinerende matscenen, den verdensberømte estetikken og de internasjonalt anerkjente kunstnerne, forfatterne, arkitektene og designere. Og ikke minst er jernbanenettet et kapittel for seg, som gjør det enkelt å oppleve ulike deler av landet på en og samme reise.
«Japansk kultur har vunnet terreng i Norden i de seneste år, både i restaurantlandskapet og innen interiør, arkitektur og design. Spesielt i de større byene åpner det stadig izakayaer, ramensjapper og interiørbutikker. Japan og de nordiske landene deler kjærligheten til godt håndverk, lokale råvarer, stolte tradisjoner og livets enkle gleder. Og vi gleder oss til i enda større grad å spre kunnskap om hva Japan tilbyr som reisemål», sier Kana Wakabayashi.
Det nye JNTO-kontoret i Stockholm vil ha adresse på Klarabergsviadukten 63, Waterfront Building, 111 64 Stockholm, Sverige og kan kontaktes på stockholm@jnto.go.jp
Japan National Tourism Organization (JNTO) er en offentlig organisasjon som promoterer Japan som reisemål for fritidsreiser og MICE. JNTOs Stockholm-kontor vil jobbe på tvers av kjernemarkedene Norge, Danmark, Finland og Sverige for å dele informasjon om Japan, generere pressedekning og delta i markedsaktiviteter i samarbeid med reiselivsnæringen.